Jazda z sypialnią na haku. Przyczepy kempingowe – istotne informacje

Czy chciałbyś zaplanować podróż bez konieczności martwienia się o to, gdzie się zatrzymać? W takim razie wyobraź sobie przyczepę kempingową, którą możesz zabrać ze sobą. Przyczepy kempingowe to świetna opcja, jeśli szukasz niedrogiego, przytulnego i łatwego w obsłudze środka transportu. Główną zaletą korzystania z przyczepy kempingowej jest to, że można ją zabrać w dowolne miejsce: na plażę, w góry lub w każde inne miejsce, które odpowiada Twojej wyobraźni. Z tego artykułu dowiesz się, czego potrzebujesz by z nią podróżować i jak wygląda taka jazda.

Przyczepy kempingowe – jakie uprawnienia są wymagane?

Do prowadzenia samochodu z przyczepą kempingową potrzebne jest prawo jazdy kategorii B lub B+E. Kategoria B wystarczy, jeśli holowana jest przyczepa lekka lub dopuszczalna masa całkowita samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg. W drugim przypadku potrzebny jest kod upoważnienia 96. Aby go uzyskać, nie trzeba uczestniczyć w kursie – wystarczy zdać egzamin praktyczny.

Obliczając masę swojego samochodu i przyczepy, musisz dowiedzieć się, czy mieszczą się one w limitach przewidzianych przez obowiązujące przepisy. Będziesz musiał sprawdzić masę całkowitą wskazaną w dowodzie rejestracyjnym, która obejmuje masę obu pojazdów. Obowiązujące przepisy ustalają, że niedopuszczalne jest przekroczenie stosunku 1:1,33 dla samochodów z przyczepami. Innymi słowy: samochód musi być o 1/3 cięższy od przyczepy.

Jak jeździć z sypialnią na haku?

Prowadzenie samochodu z przyczepą wymaga większego skupienia, umiejętności i wyobraźni niż prowadzenie samochodu osobowego. Holowanie różni się też znacznie od prowadzenia zwykłego samochodu. Naraża tych, którzy nie wyobrażali sobie napręrzeń, jakim poddawany jest pojazd i jak będzie reagował na nagłe zmiany prędkości czy kierunku jazdy.

Przyczepy kempingowe – prędkość

Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać są ograniczenia prędkości. Dla samochodów z przyczepami są takie same jak dla samochodów ciężarowych. W terenie niezabudowanym i w strefach budowy można jechać najwyżej:

  • na autostradzie – 80 km/h,
  • na drodze ekspresowej – 80 km/h,
  • na drodze zwykłej – 70 km/h.

Zgodnie z prawem, ograniczenie prędkości dla pojazdów w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h przez całą dobę. Jeśli strefa zamieszkania jest oznaczona znakami, wynosi ona 20 km/h dla samochodów bez przyczep i 40 km/h dla samochodów ciągnących przyczepy kempingowe.

Prowadzenie samochodu

Podczas jazdy samochodem załadowanym przyczepą, jak i podczas jego uruchomienia potrzebne są wyższe obroty silnika. Wszystko dlatego, że obciążony samochód wolniej nabiera prędkości. W takich warunkach automatyczna skrzynia biegów sprawdzi się lepiej niż manualna. Będzie konsekwentnie utrzymywać samochód na wyższych obrotach silnika, co ułatwi przyspieszenie w razie potrzeby.

Podczas jazdy z przyczepą należy zachować ostrożność. Każdy manewr jest trudniejszy i wymaga więcej czasu na wykonanie. Należy go wykonywać znacznie wolniej niż w przypadku małego samochodu lub SUV-a. Dotyczy to również zakrętów, które należy pokonywać bardzo delikatnie. Przez nieuwagę łatwo można zahaczyć o krawężnik lub inny pojazd, który jest zaparkowany blisko jezdni. Również nagłe hamowanie lub przyspieszanie może spowodować niestabilność przyczepy.

Należy spodziewać się wyższego zużycia paliwa, a także problemów ze stabilnością podczas korzystania z przyczepy na drogach o dużej prędkości oraz przy bocznych podmuchach wiatru i koleinach. Samochód z silnikiem Diesla jest lepiej przystosowany do ciągnięcia przyczepy ze względu na wyższy moment obrotowy. Należy jednak pamiętać, że wyższy moment obrotowy nie zawsze przekłada się na większą wydajność w świecie rzeczywistym.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie samochodem z przyczepą jest trudnym manewrem i należy go unikać, chyba że jest to absolutnie konieczne. Pierwszym powodem jest to, że zwiększa się długość całego zestawu, co oznacza, że odległość zamknięcia między Tobą a samochodem przed Tobą znacznie się zwiększy. Drugim powodem jest to, że ponieważ przyczepa hamuje znacznie wolniej niż reszta samochodu, prędkość zamykania nie będzie dobrze dopasowana do Twojej, powodując niebezpieczną sytuację.

Podczas wykonywania tego manewru należy być przygotowanym na to, że siła ciągnąca przeniesie nas w kierunku wyprzedzanego pojazdu. Po zakończeniu manewru może wystąpić boczne parcie wiatru powodujące utratę stabilności przyczepy. Lepiej nie hamować, lecz delikatnie dodać gazu, co pozwoli na uspokojenie trajektorii przyczepy.

Przyczepy kempingowe – opłaty

Dla takich pojazdów jak przyczepy kempingowe obowiązkowe jest korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaToll. Ich właściciele są więc zobowiązani do rejestracji w systemie i zainstalowania urządzenia viaBox.

________________________________

Autor: Magdalena Chowaniec

Autor zdjęcia głównego: Freepik

Materiał źródłowy: Mubi.pl, auto-swiat.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.